Posted by: Shal Mad | August 29, 2012

Pakaian.

Kala aku melihat

Sekadar Hiasan

Merah, putih, biru, kuning, hijau, cerah, gelap, yang melekat di tubuh, yang menyapu lantai, yang menjadi ikutan, yang menjadi sindiran. Apa pun yang kita lihat, yang kita mengenakan pada tubuh badan. Itulah yang dipanggil Pakaian. Baju. Seluar. Kain. Blaus. Kalau nak tulis kat sini banyak pula hingga bengong jadinya.

Pakaian melambangkan peribadi.. Benarke ? Sungguh ke ? Itu dulu… Sekarang orang miskin lebih bergaya. Orang kaya suka pula pakai pakaian nampak tubuh badan. Perluke ?

Yang ingin aku sampaikan ialah pakaian wanita. Perlu ke memakai pakaian yang menampakkan tubuh badan ? Tak pelik ke ? Kan lebih bagus tidak memakai apa-apa pun.

Secara logiknya, pakaian adalah untuk menutup badan. Menutup apa yang tersembunyi. Tapi sekarang lebih baik tidak memakai apa-apa. Kerananya bayangan atau kelibatnya sendiri telah nampak apa yang tersembunyi, yang tersembul, yang berliuk lentuk.

Sekadar Hiasan

Yang aku lihat ia menjadi begitu kerana ikutan fesyen. Dan kebodohan manusia yang sombong lagi menjelikkan.
Lelaki memang gemar melihat yang terindah. Andai yang terindah itu disorokkan maka harga maruah seseorang wanita itu menjadi sangat mahal. Dan sangat sukar untuk lelaki miliki. Bayangkan kalau setiap wanita yang ditemuinya menyorokkan keindahan mereka. Pasti tiada pandangan bernafsu. Siulan nakal, dan permainan sumbang dari lelaki…
Fikirkanlah…..

Kalau itu yang aku nampak

Sekadar Hiasan

“Abang, sini jual pakaian wanita sahaja, abang nak beli ke nak tengok je ?”

KEBODOHAN

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: