Posted by: Shal Mad | August 23, 2012

Nafsu, Hati, Perasaan, Akal, Iman.

 

Saban hari aku berjalan melewati masa-masa berlalu. Mencari ketenangan mencari buah fikiran mencari identiti yang ingin aku fahami. Namun tidak dapat aku mengerti. Hingga ke hari ini. Semuanya seolah mimpi. Mana realiti. Mana fantasi. Seolah aku menyergah ke alam sunyi. Dan sepi. Yang ada hanya sisa baki. Dari kesan yang tiada erti.

Sedang ku duduk bersendirian, melihat satu demi satu pasangan yang melintas. Bergurau senda, bermanje mesra, kejar mengejar, pujuk memujuk, gaduh berbaik kemudian gaduh kembali. Membuat aku terfikir. Kenapa jauh amat jodohku. Kekadang aku rasa bodoh berada bersama-sama rakan-rakan yang senang mendapat cinta. Apakah itu cinta ???

Biarkan persoalan itu berlalu. Biarkan ia dijawap dengan masa-masa yang memintas fikiranku.
Sering kali aku dilintasi dengan pasangan yang sejantina. Entah apa hubungan mereka. Jelik ? Mungkin. Pelik ? Itu semestinya. Mengapa memilih sejenis ? Apa yang mereka suka akan persamaan ? Bukahkah naluri manusia sukakan perbezaan ? Seperti pasangan muda dan tua yang melintas. Gelap dan cerah bergurau senda, Tinggi dan rendah yang bermesra. Kenapa harus cari pasangan yang sama ???

Cerita dan lagu ini mengingatkan aku kepada perasaan aku yang tertarik kepada wanita berambut pendek kemas. Berpakaian segak seperti lelaki. Memakai haruman yang wangi kejantanan. Tidak mustahil wanita yang suka pada kecantikan akan tertarik juga. Kerana secara jujur aku akui mereka lebih menarik dari lelaki yang ada. Lebih ‘kacak’ dari jejaka-jejaka yang terdapat di pasaran. Dan lebih pandai mengatur kata-kata kerana mereka lebih memahami wanita dari lelaki yang mempunyai perbezaan pendapat dengan wanita zaman ke zaman.

Dan persoalannya mengapa aku boleh tertarik ? 1. Kerana mereka masih lagi wanita walaupun hodoh.buruk.berubah bagaimanapun. Ya, aku agak fetish tapi tidak lah sanggup melanggar peraturan alam. 2. Mereka memang kemas. Lebih kemas dan segak dari lelaki. Malah lebih kemas dan teratur dari wanita normal yang ada. 3. Kalau perempuan pun boleh minat mereka. ini kan lelaki ?? Kah kah kah kah…

Ini cerita lain. Cinta terlarang. Lagu yang telah menaikkan fenomena budak-budak PENGKID. Tapi kalau kita ikut bait-bait liriknya. Ia bukanlah hanya menceritakan cinta sesama wanita(lesbian) ini sahaja. Tapi keseluruhan. Antara ibu dan anak, bapa dan anak, lelaki sesama lelaki, wanita sesama wanita, cinta yang tidak boleh diterima akal. Cinta yang terhasil dari nafsu. Hati dan amat-amat menjelikkan. Ya, secara rasionalnya ia sangat jelik pada mata kita. Tapi secara umum perhubungan ini semakin diterima oleh masyarakat.

Pandangan aku tentang hubungan ini neutral. Namun dihati ini ada perasaan pelik malah cemburu.
Hingga kini aku masih menanti di bangku usang. Melihat pasangan demi pasangan bergurau senda, bermanje mesra, kejar mengejar, pujuk memujuk, gaduh berbaik kemudian gaduh kembali. Membuat aku terfikir. Kenapa jauh amat jodohku. Kekadang aku rasa bodoh berada bersama-sama rakan-rakan yang senang mendapat cinta. Apakah itu cinta ??? Adakah cinta aku yang terlarang ????

Leave a Reply

Categories

