Posted by: Shal Mad | April 20, 2012

Ubah ? Perlaksanaan.

Assalamualaikum,

Dalam masa beberapa bulan ini. Aku telah dibawa ke suatu tempat ke tempat yang lain. Pelbagai-bagai suasana dan perangai manusia aku dipertontonkan. Sedikit sebanyak memberi erti keadaan politik yang berkaitan dengan perangai manusia, Keadaan ekonomi yang berkaitan dengan politik, keadaan kos sara hidup dengan perkerjaan, keadaan perkerjaan dengan perangai manusia. Pendek kata semua berkait rapat dengan keadaan manusia.

Penyelesaiannya Agama, Pegangan. Jati diri. Tapi nilai-nilai baik itu telahpun semakin pudar dan kemungkinan besar akan hilang. Bukanlah aku tidak percaya pada kepimpinan sekarang, mahupun menyokong parti politik yang menentang kepimpinan sekarang. Tapi aku cuba melihat dari luar kotak lingkungan masyarakat, luar lingkungan parti politik, sejarah, keadaan masa kini, ekonomi. 

Bagaimana akan terjadi selepas ini. Satu persatu aku cuba mengkaji. Mendengar dari kata-kata orang yang berpengalaman. Orang yang jauh pandangan. Ya, Negara ini akan berubah jika corak kepimpinan ini bertukar tangan. Tapi perubahan bagaimana ? Mungkinkah lebih baik, mahupun lebih terok dari keadaan semasa ini ? Tiada sapa dapat melihatnya. Mungkin dapat tetapi Allah lebih Mengatahui.

Sesetengah pehak menganggap perubahan kepimpinan yang baru akan membuat masyarakat merana, membuat rakyat berbalah tiada kesudahan, membuat ramai yang keciwa dan harap yang lama kembali memerintah. Ada pula pihak menganggap corak kepimpinan yang baru perlu ada, sebuah injaksi kemodenan. sebuah yang telah lama dinanti-nanti.

Namun aku yang duduk diluar kotak masyarakat. Luar pemikiran biasa masyarakat kini. Yang hanya berhambakan wang, berfikirkan dunia, berfikirkan kemodenan dan Lebih kepada ‘AKU , KAMI dan KITA’ dan suka menuding jari bila dipersalahkan. Hanjing !

Ini sebuah pemasalah baru dan ini akan berterusan lamanya. Selagi kepimpinan lama tidak berubah selagi itu mereka lantang bersuara. Namun apabila kepimpinan baru yang memerintah, ia akan jadi perkara yang berulang. Adakah ia rasional ? Ya….

Sesiapa pun yang memerintah, agama tetap nombor 2. adat tetaplah nombor 3. dan lain-lain tiada kepentingan sangat. tiada…..

Ini hanyalah pendapat hamba yang tidak tahu menahu tentang politik. Dan hanya lah sebuah pandangan peribadi. Salah itu datang dari hamba, Yang benar itu janganlah kita sembunyikan…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: