Posted by: Shal Mad | February 14, 2012

Percikan minda

Senja nan bagan

Sebuah cereka, di sepanjang perjalanan, pada suatu tempat, dengan suatu permasalahan, untuk suatu penjelasan, bagi menerangi, supaya menenangkan, agar didamaikan, kerana kekusutan.

Berada di pinggir pantai membuat aku kehilangan waktu. Dari duinia yang serba pantas. Manusia mengejar dunia. Manusia melupakan dunia. Dan bagi mereka masa itu sangat-sangat penting tanpa harus dipersia. Setiap masa adalah umpama duit. Tiada cukup masa. Korbankan tidur. Tiada cukup masa korbankan hiburan. Hiburan adalah wang. Wang adalah kekayaan. Kekayaan adalah kesibukkan.

Aku ? Berada di pinggir pantai membuat aku berasa sunyi. Dari dunia yang bingit. 24jam tanpa henti. Pagi bunyi enjin kenderaan permulaan mereka memulakan kerja. Terus-terusan hingga tengah-hari. Ada yang menghantar makanan, ada yang membeli makanan. Bunyi motor jentera-jentera. Penghawa dingin tidak pernah sunyi. Terus-terusan hingga waktu petang. Di mana ramai remaja dan kanak-kanak memecah sunyi, menjerit melolong memekik. Bermain keriangan. Hinggalah malam. Jalan yang tidak pernah sunyi. Sentiasa ada yang ke kedai makan yang selalu penuh. Sini penuh sana pula. Sana penuh situ pula. Mana-mana ada kedai makanan. Sini tutup. Jangan risau sana 24jam. Terbuka menghidangkan makanan entah ke bila entah. Hingga tengah malam. Masih ada yang berlegar. Mabuk ada yang. Terbang ada yang. Menyelinap ada yang. Memecah juga ada. Tiada kesunyian. Hiburan merata-rata.

Aku ? Masih berada di pinggir pantai membuat aku bosan. Dari dunia yang sentiasa mendesak aku. Sini ada kekosongan. Sini ada kerja. Sini ada tugas. Sini ada sesuatu untuk aku buat. Buat. Buat dan jangan lalai. Tapi aku terus-terusan membiarkan ia bising. Dan akhirnya aku dicampak di sini. Kenapa aku dicampak di sini. Kenapa ?

Entah kenapa entah. Biarlah. Biarkan aku sepi. Aku sunyi. Aku kehilangan waktu. Kerana tenang itu indah. Sepi itu tenang. Sunyi yang sepi. Damai yang sunyi. Senyum dalam kedamaian.

Responses

  1. wah !! terharu


Leave a Reply

Categories

