Posted by: Shal Mad | September 2, 2011

Pejuang jalanan

“Weh, weh, Pak Tam datang, Pak Tam datang. Berdiri tegak”
“Owf….”

“Hmm, macam mana keadaan malam ni, John?”
“Semua dalam keadaan terkawal, Pak Tam,”
“Ye Pak Tam, cuma…..”
“Cuma apa ?”
“Cuma  Geng Bintik semalam telah mencuba masuk kawasan kita Pak Tam,”
“Celaka betul Geng Bintik ni. Dah beri betis hendak paha pula. Tak cukup ke kawasan yang aku berikan…?”
“Ye Pak Tam, kalau kami tak hormat kat Pak Tam dah teruk diorang kami kerjakan,”
“Dah, dah jangan nak cakap besar kat depan aku, nanti aku pergi slowtalk dengan mereka. gau-orang buat kerja gau-orang elok-elok. Jangan menggedik sana sini,”
“Baik Pak Tam.!!!”

“Hail Pak Tam,”
“Oit, ngan aku askar jerman ke ?”
“Hehehe, gurau skit pun tak boleh la Pak Tam ni,”
“Sudah la dengan gurauan murahan gau-orang, ni ape kes aku dengar nie…?”
“Erk, Kes apa Pak Tam ? Kami tak ada rogol mana-mana dara…?”
“Bodoh, Ape kes gau-orang masuk kawan Geng Tompok…?”
“Oooo pasai tu ka Pak Tam, ngat apa tadi…”
“Hangguk gau,”
“Hehe bukan apa Pak Tam, kami dengar tempat Geng Tompok ada barang baik, kami saja usha….”

“Oi polis, polis…. Blah blah cepat..!”
“Celaka betul la, Kacau stim aku nak borak, ok Pak Tam, kita blah dulu.”
“Ok, jumpe tempat biasa,”

Malam, kedinginan yang mencengkam tulang putih. Sayup-sayup kedengaran kenderaan berdesir membelah malam. Angin sesekali menyinggah. Membawa berita bersama bau yang kurang enak dirasai. Terdiam seorang pemuda di sebuah kedai makan masakan mamak.

Aku melihat di antara kegelapan malam dan keterangan lampu neon jalan. Samar-samar kelihatan suasana di jalanan. Penuh dengan satu ketakjuban. Mempunyai cerita di antara cerita. Dan drama yang baru saja aku tontoni.

Peristiwa itu sentiasa terjadi antara sedar dan tidak. Kita melihat tanpa mempedulikannya. Dan aku pemerhati dengan cerita tersendiri.

Abang kawasan atau Pak Tam ada dimana-mana sahaja. Dan kadang-kadang kita benci melihatnya. Menyampah, dan sering kita lakukan perkara-perkara yang kejam dan zalim.

Pak Tam seekora anjing hitam yang sasa tubuhnya. Mencari makan dengan mengawal kawasan yang dibahagikan mengikut rakan-rakan yang dia temui. Kita ? Adakah serendah itu martabat kita…

Leave a Reply

Categories

