Posted by: Shal Mad | April 5, 2011

Perkara yang memalukan.

Sekadar Hiasan

Lupi sendiri tidak sedar dan tahu menahu. Apakah sebab mengapakah dia berada dalam situasi sekarang ini. Perkara yang amat membuatkan orang berasa lucu dan aneh.

Lupi cuba mengingati kesan-kesan yang dialaminya. Cuba melihat-lihat pada gambaran-gambaran sejarah sejenak lalu. Namun yang kelihatan hanya ruang kosong. Tiada apa. Seolah masa bergerak tanpa pedulikan Lupi. Terus membawa dia ke situasi demikian.

Pada hadapan Lupi berdirinya seorang wanita. Memandangnya dengan senyuman. Menghina. Kiri dan kanan wanita itu terpegunnya seorang kanak-kanak lelaki dan seorang gadis. Berpimpinan tangan wanita itu. Tapi apakah sebabnya dia memandang Lupi sedemikian ? Mengapakah keadaan ia mesti begitu ?

Lupi berpaling ke arah lain. Mencuba melihat yang baik-baik sahaja. Namun sekelilingnya hanya kosong. Tiada yang menarik perhatiannya. Lupi berasa sebak di dada. Mahu sahaja dia membasahi pipinya dengan air mata. Namun hati kerasnya cuba mengentalkan perasaan itu. Dia buat tidak peduli akan perasaannya. Dengan berwajah tiada berperasaan dia bangkit.

Dengan berwajah tiada berperasaan dia bangun dari duduknya. Dia membalas senyuman wanita itu. Dan gadis genit bersama lelaki kecil itu berderai ketawa mereka. Mengejek-ejek pada Lupi. Lupi tersengih-sengih sambil tangan menggaru kepala yang tidak gatal itu. Wanita itu menghulur tangan pada Lupi. Lupi menyambut dengan hati yang tenang.

Lupi menyambut dengan hati yang tenang. Bersama perasaan yang berbelah bagi.Gadis genit dan lelaki itu masih gelakkan Lupi. Dan wanita itu tersenyum sambil menegur gadis genit dengan lelaki kecil tersebut.

“Apala abang ni, macam nangka busuk tau, Hahaha” Kata gadis genit itu.

Lupi mengosok-gosok kepalanya. Dan menyapu-sapu punggungnya. Dia baru teringat kembali.

Sambil tersenyum dia memimpin tangan wanita itu. Dan berjalan terus meninggalkan tempat jatuhannya.

Ditoleh kebelakang. Melihat kepada penulis(dan pembaca). Lupi berkata “Apa tengok-tengok? Lu ada tak…???

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: