Posted by: Shal Mad | June 24, 2009

Mata Yang Tak Berdusta

Hehehe. Aku seorang yang perfect. Bila hal menipu. Menjadi salah satu jati diri aku. Siapa yang percaya aku. Dia memang seorang yang jujur dan naif. Tapi aku walaupun tertipu. Aku mudah percaya. Ya, aku insan yang hidup dalam dunia kepalsuan.

Tips untuk kenal pasti penipuan itu. Aku dah pelajari. Yang aku memang sudah memahaminya seratus peratus. Tapi aku tidak pernah mempraktikannya. Bagaimana caranya?

Janganlah guna hati kamu percaya,
Janganlah guna akal fikiran kamu berfikir.
Dan jangan percaya dengan kata-kata yang kamu dengar.

Percaya apa yang kamu lihat. Itu sudah satu penipuan yang kamu akan hadapi. Kepalsuan Optic. Majis. Tipu daya mata. Percayakanlah dia. Orang terbang, kamu lihat. Jangan tidak percaya. Orang hilang. Percayakan saja.

Pendek kata. Tipu-tipu berlaka itu berlaku bila kamu menghadapi ketidakpastian. Untuk mengelakkan diri terus tertipu. Terus percayakan saja.
Mata tidak pernah berdusta. Cuma diri terdapat ragu-ragu ia menjadi dusta.
Dan jangan percayakan akal, akal akan memesongkan. Jangan percaya hati. Hati cepat berubah, dan yang paling penting. Jangan percaya apa yang kamu dengar. Pengkhabaran angin ini hanya datang dan pergi tanpa rasa bersalah.

Hidup di dunia ini penuh penipuan, kepalsuan. Hinggakan duit yang palsu itu dipalsukan. Makanan yang tidak enak terasa enak. Dunia yang kucar-kacir masih dianggap aman sentosa. Mana lagi kebenaran yang kamu seru-seru itu?

TIADA!!!

Berikan aku satu kebenaran di dunia ini. Dan aku tunjukkan kamu seribu satu kepalsuan yang mungkin membuatkan otak kamu menjadi sesak, dan itu kamu yang menggelar aku sesat.

Oh ya, lagi satu. Jangan percaya entri ini. Ini semua satu kepalsuan.

Carilah kebenaran di hujung dunia. <– Satu lagi penipuan. Wujudkah hujung dunia yang tidak bersegi?

Advertisements

Responses

  1. […] lama mati.  Dan airmata tidak pernah lenggang selama ini. Bencilah kepada aku, kerana aku seorang pendusta. Damailah kamu disanaa…… Possibly related posts: (automatically generated)Di […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: