Posted by: Shal Mad | May 10, 2009

Selamat Hari Ibu!

Ada orang kata Hari ibu itu hari-hari,
Ada orang kata plak hari ibu jatuh bulan may sepanjang tahun,

Tapi kalau kau baca “Hari Ibu”. Berbeza-beza pendapat diorang.

Untuk pemahaman aku pulak. Hari ibu itu jatuh pada ibu kau-orang, atau ibu orang lain, atau ibu kepada anak kau-orang. Pertama kali bergelar. Atau kedua kali. Atau ketiga, empat dan seterusnya. Menjadi seorang ibu.

Sekiranya Ibu itu lahirkan lima orang anak. Selayaknya sambutlah hari ibu lima kali setahun. Kalau sebelas, sebelas kali-lah. Kalau sedozen, sedozen kali-lah. Emak aku? Emak aku sambut tiga kali setahun sahaja. Sebab dua orang anak beliau berkongsi tarikh.

Jadi rumusan yang aku buat bermaksud. Setiap kali kau-orang menyambut ulang tahun kelahiran kau-orang. Maka sambut-lah dengan ibu kau-orang. Bukan dengan orang yang merepek-repek. Atau ‘teman istimewa’ kononnya. Bila putus langsung tonggang terbalik. Ibu dan Ayah itu-lah sebenarnya ‘Orang Yang-Paling-Istimewa’.

Oh ya, untuk hari bapa pulak. Sambutlah 9 bulan 9 hariΒ  sebelum hari ibu kau-orang. πŸ™‚

Responses

  1. hahahahhahahahhahahhahhahahhaha bengong hahahahhahaha

  2. betul ke camtu???
    aku pun rasa malas je nak sambut…….
    tapi tengok banyak orang memperkatakannya bagaikan satu fenomena lak……

  3. DA:
    -Heh, itu satu pandangan peribadi sahaja, x ada apa-apa maksud πŸ™‚

  4. sambut hari hari pun tak apa.

  5. OOooo ni ko nye ape ekkk aku lupe arr.. wakakakka selamat 1 minggu hari ibu dari tompok waakakakak hujan …

  6. Alina:
    Hari apa yang org x nak sambut, tetapi terpakse sambut??

    Juf:
    Ye aku nye ape ekk ko lupe arr… tuh ar dier πŸ˜€

  7. merujuk kepada entri saya…
    untuk pengetahuan sedara,bangsa Melayu adalah bangsa paling muda di dunia.kewujudan bangsa Melayu adalah selepas kemunculan Islam era Nabi Muhammad S.A.W.manakala bangsa2 lain di dunia telah bertapak sekian lama.sedara boleh menjalankan kajian dalam hal ini.

    apabila memperkatakan tentang budaya,bermakna memperkatakan sesuatu gaya hidup segolongan masyarakat.dan gaya hidup mereka ini tidak diamalkan oleh kelompok masyarakat2 yang lain.budaya merupakan identiti unik sesuatu bangsa.

    budaya yang diserap dari budaya lain adalah bukan budaya.jika budaya Melayu berasal dari budaya Portugis,maka orang Melayu sekarang akan beragama kristian.hakikat kewujudan budaya Melayu itu adalah bersesuaian dengan ajaran dan iktikad Islam.senang kata,budaya Melayu berasal dari Islam.budaya lain pula disesuaikan dengan Islam (bagi bangsa yang ada beragama Islam)

  8. orang islam sambut hari ibu 5 kali sehari. Aku kalau tgk mak aku mesti tersenyum. Aku nampak Syurga.

  9. Ihsan :
    5 kali sehari ek….
    Nampak syurga…
    terang betul hati kau…


Leave a Reply

Categories

