Posted by: Shal Mad | July 23, 2008

Memori II

20 Julai 2008. Ba’ah. Kakak Saudara aku berkahwin. Dengan seorang jejaka yang berasal dari Batu Pahat. Yang Bernama Haniff. Tetapi harus dipanggil abang.

29 Jun 2008. Ihsan. Abang kandung aku. Berkahwin. Dengan seorang gadis yang dikenalinya dari bangku sekolah menengah. Yang bernama Huda. Dan aku memanggilnya Kak Long.

21 Julai 2008, sehabis kita berkemas. Di Melaka. Aku, Ila, Jihad, Zunun, Ajwad, dan kawannya Hasan. berborak-borak. Terkenang aku kembali. Begitu jauhnya kita pergi. Alhamdulillah. Berbeza, tapi aku masih tidak berubah.

Aku masih lagi tidak berubah, anak yang manja… konon.

Bila tiba di rumah Mak Cik Ummi kami. Sempat juga aku melihat gambar-gambar yang pernah dirakamkan. Terdapat juga gambar-gambar kami. Begitu kecil. Begitu naif. Begitu bodoh lagi sewaktu itu.

Terkenang lagi aku sewaktu 90an. Dimana hanya terdapat anak Pak Long dan Mak Ngah. Yang lain? Masih kecil. Kami bergadoh. Tidor bersama. Main bersama. Makan bersama. masih segar dalam ingatan aku. Sekarang, sukar.

Melihat Ba’ah dan Ihsan dah berjaya. Tiba-tiba aku rasa terharu. Rasa berSyukur. Rasa begitu dewasa. Cerita-cerita kanak-kanak bagaikan semalam. Kini sudah menimang anak.

Akan aku rakamkan di ingatan. Jika ingatan aku hilang. Jadi aku rakamkan dalam gambar. Jika kamera aku rosak. AKu rakamkan didalam notaku. Jika nota aku terkoyak. Dan aku akan memberitahu semua orang yang aku kenali di dunia ini.
Kerana aku amat menyayangi keluarga aku.

Responses

  1. YOU HAVE THE POWER.

    In each every family. there will be a preacher in each family showing the right way. there is no right way accept way of Allah, Allah does’nt change a race fate when the race did’nt chage its own fate. you are the connecter that rejoined our family, you will make mom & Pa glad, as long as you did’nt slide from the right row. I hope you will stay with family.Asslammualaikum.


Leave a Reply

Categories

