Posted by: Shal Mad | March 20, 2008

360+720+1440 Degree

  Bila gua pandang balik 5 tahun ke belakang, gua rase semacam jerk. Ntah ape yang gua rase pun gua ta’tau.

  Lepas gua abis SPM tuh permulaan bagi setiap cerita yang gua rase sekarang. Cam mane nak ekspelen’kan gua ta’tau. Tapi gua torai jugak lah beb.

  Bermulanya hari yang nan bersejarah itu. Gua sambut penghabisan SPM dengan seribu kelegaan, kerana gua dapat laluinya seperti mana gua lalui eksem-eksem yang lainnye. Juga gua pun merasakan keseronokan yang amat menyeronokan! Gua dah grad dari sekolah yang kunun cemerlang gemilang ni beb! Srunut-srunut….

  Abis jerk kesah pertama tuh, bermula la kerjaya gua sebagai penganggor. Ta’banyak yang gua lakukan taim tuh, merayau, gie si-si, main bola, tengok awek kilang balik kerje, kacau anak pak dolah, antaranye laa…

  Tapi gua masih terikat ngan mak bapak gua, jadi abis jerk cuti raya tuh, sekolah trus dibukak. Jadi sebagai seorang anak yang Mithali, gua pun menolong mak gua meniaga dalam kantin yang serba Cemerlang Gemilang tersebut.

  Taim gua kerja kat kantin tuh, gua nampak diri gua sendiri taim sekolah-sekolah dulu. Dengan nakalnye, dengan selekehnye, dengan rebelnye. Gua rase bodoh sekali.

  Taim ni jugak la gua torai amek lesen, mintak kerja, cari kolej-kolej, blajar pasal komputer nie, blaja main basketball, dan gua jugak torai untuk menjadi belia berwawasan yang boleh mengubah dunia. Haha, taim tuh gua dah pikir macam-macam…

  Dapat keputusan, sekali lagi gua rase puas, bangga, dan lega. Sebab gua lulus, dan gua jugak macam ta’percaya… Kalau gua blajar lebih rajin misti lebih baik punyae… nak wat camner yerk, dah gua nie bukan kaki belajar sangat. Gua lagi suka main Bola Sepak ma….

  Dalam tempoh seminggu gua hantor bermacam-macam permohonan untuk mencuba nasib, mane la tahu… Dapat-dapat tempat yang jauh-jauh ke, boleh gua torai hidup secara merantau kan kan kan?

  Abis sebulan pas gua amek keputusan yang penentu jalan hidup orang selalu dok kata la kan. Gua ditawarkan untuk memasuki kolej yang ‘Tak Menentu’. Tapi nak wat cam mana kan, mak gua cakap “first come first serve, kalo ta’suke ko pegi la tempat lain”

  Jadi gua pun mentorai gie sane. Dan belajar dalam tempoh duo tahun setongah.

  Macam-macam gua belajar kat sini, macam-macam karenah gua jumpa, macam-macam angin gua bau. Tempat tuh mengubah gua dari melihat luaran, trus melihat dalaman, tapi gua bukan kaki blue!

  Suasana pun ikut berubah mengikut umor gua.

  Abis duo tahun gua kat sinun, gua dapat pulak praktikal di sebuah syarikat ‘Tak Menentu’ tersebut. Lagi gua belajar sesuatu yang baru, juga suasana yang baru. Dan perangai-perangai yang baru. Tapi gua duk praktik kan untuk mencari tempat-tempat berdengkur dan membuat peta, sebabnya dorang sebuk ngan kojo-kojo pejabat sampai gua pun jadi budak pejabat.

  Dan abis belajar kat kolej tuh, gua diberi tugas oleh mak kesayangan gua nie, ntok mencari-cari kerja-kerja. Gua cari, ta’dapat, cari lagi, ta’dapat. Las-las gua tensioon, gua kojo la ngan mak kesayangan gua nie… Sampai la bulan 2 tahun nie.

  Taim bulan 2 tahun ni jugak, gua diberi tugas oleh bapak kesayangan gua la. Bapak gua ada tawaran baik punya untuk gua. Iaitu menjadi tenaga pengajar, tapi untuk 1 bulan sahaja la. Gua torai untuk mencuba mengenali psikoloji budak-budak dalam proses keremajaan ini. Memang menyakitkan hati, otak, dan badan gua nie. Iyo la, kalo lu orang ingat jadi cikgu nie senang, Lu orang memang layak dibelasah oleh gua. Sebab gua dah torai jadi cikgu nie, memang ta’best. Tapi kalo lu orang dapat penghargaan dari budak-budak lu orang. Itu yang TERBEST.

  Lani gua menjadi seorang penganggor yang berjaya kembali. Rase cam gua pusing-pusing ke situ gak gua pergi. Ontah la jang… Tapi gua dah pergi rase macam-macam dah dalam 5 tahun nie beb. Dan gua ta’rase bosan lagi. Gua nak rase lagi macam-macam. Supaya kalo gua panjang umor nanti. Gua boleh cerita kat anak-cucu gua. betapa payahnye hidup nie yerk…

Haha, Ape-ape pun… Hidup gua betoi betoi macam roda yang berpusing-pusing, skang gua ponin deh…

Responses

  1. Ish..ish..ish..panjongnye…tapi abis jugak gue baco…nasib nyawa masi ado…hehe…u know wat lo uda tua…bila dah tua…pasti kenang maso dulu2…keke..apapon…I’m sori cos i din do my best part as ur fren..feel guilty bit bit…i’m here to bless u and cross my fingers for u in order 2 find a best job 4 urself and everything is happy for u yea…!!

    ngan pikir banyak2 yea..nanti uban tumbuh kluar..hehe..

  2. Hehehehe..
    Kenangan Terindah..

    walaupun HDD aku jahanam, tetapi kenangan terindah terlipat kemas di benakku..

    Rezeki sentiasa ada.. cuma engkau terlalu cepat putus asa..

    Dia Maha Adil dan Pemurah.. Tak akan Dia mengabaikan hamba walaupun hamba itu kafir mengingkari-Nya..


Leave a Reply

Categories

