Posted by: Shal Mad | October 29, 2006

Bila yang berusia berkata2

Pada kesempatan ini… Bertemunya aku. Akan generasi sebelum generasi ayah dan pakcik makcik aku. Iye, Atuk-2 Dan Nenek-2 di-sebelah Ayahandaku….

Ya, pada raya pertama kami semestinya bertemu dengan nenek iaitu mak kepada ayah aku. Namun malang pada kali ini kami kehilangan nenek kami. Erk.. silap ayat, bukan beliau sudah tiada… Tapi kami kehilangan jejak beliau, akan hilangnya beliau ke rumah pakcik kami yang lagi satu…

Jadi pada raya kedua kami berjumpa dengan Nenek…

Babak-2 yang telah aku lupa kini meresap balik ke memori. Keadaan dimana ianya pernah berlaku berulang kembali. Tak perlu lah aku ceritakan, kerana aku yakin bahawa rata-2 orang tua akan berkelakuan begitu…

Tak usah dilanjutkan cerita…

Cerita kedua, Atuk… aku panggil atuk bakar, Adik kepada atuk aku iaitu bapak kepada bapak aku.

Seorang yang berpengalaman, dan suka menasihatkan kami-2. Sering dipesendakan oleh abangku… sekadar hiburan. Memang kekadang nasihat beliau tuh boleh dipakai. Dan amat berguna. Tapi Nenek( isteri atuk bakar ) berkata "Ala merepek lagi orang tua nie, ye kan jerk la"

Tuh la yang dpt masuk ke dalam memori aku…

Cerita ketiga, Nek Lang, Adik atuk aku yang ketiga… erm, atuk aku tuh yang sulung…

Beliau tinggal berseorangan ditepi sungai langat. Beliau amat gemar berborak. Beliau jugak seperti Tok bakar. Dan Beliau juga mempunyai kebun. Namun beliau uzur.

Ape yang aku nampak pada ketiga-2 generasi pertama ini. Adalah sumbangan mereka, pengalaman mereka, perangai mereka,

Mungkin kita akan menjadi seperti mereka, 40 tahun lagi… itu pun kalo kita sempat hidup. Dan mungkin juga kita tidak jadi seperti mereka.

Tidak dpt kita lihat masa depan… namun kita dpt bayangkan….

Responses

  1. jauh melayang…dah terfikir masa tu nampak….hehe

  2. mereka sukar difahami…. doa kan untuk kesejahteraan mereka… amin ya rabbal alamin….


Leave a Reply

Categories

